Vanaf 2 november jl. mogen zakelijk dienstverleners zonnepanelen en andere opwekinstallaties registreren namens de klant. Deze nieuwe voorziening draagt bij aan meer efficiëntie in het proces en neemt de klant werk uit handen.

Registreren van zonnepanelen etc. is verplicht
Als netbeheerder hebben wij inzicht nodig in de opwekinstallaties in ons elektriciteitsnet zodat we goed kunnen inspelen op de (nieuwe) energiestromen. Hiermee bevorderen wij de netveiligheid (veilig inpassen van een toenemend aantal opwekinstallaties op het bestaande net), de leveringszekerheid (voorspellen van energievraag en -aanbod dat complexer wordt naarmate het aantal opwekinstallaties toeneemt) en het faciliteren van de energietransitie (‘invoeden’ van energie op het net door opwekinstallaties).

Het tijdig registreren van opwekinstallaties (meestal zonnepanelen) draagt bij aan de betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet en is mede daarom ook verplicht gesteld in Europese en Nederlandse wet- & regelgeving.

Ook ‘professionele derden’ kunnen nu registreren
Voorheen kon formeel alleen de eigenaar de zonnepanelen registreren. Vanaf 2 november kunnen ook ‘professionele derden’, zoals installateurs en woningstichtingen, de registratie namens de klant uitvoeren. Een welkome uitbreiding van de dienstverlening door deze partijen waarmee zij hun klanten administratieve rompslomp uit handen nemen.

De registratie voeren ze uit op energieleveren.nl via eHerkenning (een digitale sleutel voor een veilige online toegang bij en communiceren met overheden en bedrijven). Daarbij is een klantmandaat (expliciete toestemming van de klant) wel nodig. Op energieleveren.nl staat (na het inloggen) ook een Handleiding en een overzicht van de meest gestelde vragen en antwoorden.
Meer informatie over de nieuwe werkwijze is te lezen op de website van Netbeheer Nederland.

Zie de groene link naar:
Installateur kan voortaan zonnepanelen registreren namens klant – Netbeheer Nederland