Uw energieleverancier is verantwoordelijk voor het jaarlijks opnemen van de meterstanden. De leverancier vraagt de meterstanden bij u op, bijvoorbeeld door het toesturen van een meterkaart of email. Vervolgens controleert de leverancier de meterstanden, stelt ze vast en bepaalt het verbruik. Aan de hand van deze gegevens zal de leverancier aansluitend uw jaarafrekening maken.

Heeft u een slimme meter?

Ook dan heeft uw energieleverancier de taak de meterstanden uit te lezen. U ontvangt van uw leverancier 6 x per jaar een verbruiksoverzicht. Heeft u aangegeven dat meterstanden van uw slimme meters niet uitgelezen mogen worden, dan zal uw leverancier vragen de meterstanden zelf op te geven.

Fysieke opname

Als netbeheerder heeft N.V. RENDO de taak om 1 x per 3 jaar een fysieke opname van de meterstand bij u uit te voeren. Dit gebeurt door middel van een persoonlijk bezoek van een meteropnemer bij u aan huis.

door N.V. RENDO

Als netbeheerder heeft N.V. RENDO de taak om 1 x per 3 jaar een controlemeting bij u uit te voeren. Dit gebeurt door middel van een persoonlijk bezoek van een meteropnemer bij u aan huis.

Aan de hand van de meterstand(en) die de meteropnemer noteert, zijn wij in staat om afwijkingen tussen de jaarlijks door de leverancier opgenomen standen en onze eigen meteropname te signaleren. Ook kan de leverancier de door de netbeheerder opgenomen standen gebruiken voor controledoeleinden bij hun jaarlijkse opname voor de jaarafrekening en bij eindstanden voor eventuele verhuis- of eindnota’s.

De wetgever heeft de netbeheerder voor zijn fysieke opname 1 keer per 3 jaar een inspanningsverplichting opgelegd. Dit geldt niet voor slimme meters die op afstand uitgelezen mogen worden. In de opnameperiode (fysieke opnamemaand) doen wij in principe 2 pogingen om u thuis te treffen. Mochten wij u bij een 1e bezoek niet thuis treffen, dan trachten wij zoveel als mogelijk u bij het 2e bezoek op andere tijden te bezoeken.

Is een fysiek opname uiteindelijk niet mogelijk, dan laat de meteropnemer geen meterkaartje achter waarmee u eventueel zelf een stand zou kunnen opgeven. Ook zullen wij in dergelijke gevallen geen schatting van standen en verbruiken maken.

RENDO heeft de fysieke opname verdeeld over verschillende regio’s. Elke maand voeren wij onze controlemetingen uit in een bepaalde regio. Deze regio’s zijn vervolgens weer onderverdeeld in 3 “jaar”-subregio’s waar wij de fysieke opname uitvoeren.


Opnamemaand Regio
Januari – Steenwijk (stad)
– Tuk, Witte Paarden, De Bult en Eesveen
Februari – Gemeente Steenwijkerland overig
– Nijeveen
Maart – Hoogeveen (stad)
April – Hoogeveen (stad)
– Fluitenberg, Alteveer Hoogeveen
Mei – Nieuweroord, Noordscheschut, Elim
– Hollandscheveld
– Dedemsvaart
Juni – Gemeente Coevorden
– Nieuwlande en Nieuwlande Coevorden
Juli – Gemeente Zwartewaterland
Juli/Augustus – Campings, vakantie- en bungalowparken
September – Gemeente Westerveld
– Pesse, Stuifzand en Tiendeveen
Oktober – Meppel (stad)
– Rogat, Broekhuizen en De Schiphorst
November – Gemeente De Wolden
– IJhorst
December – Gemeente Staphorst
– Balkbrug

Uw energieleverancier is aanspreekpunt

Vragen over uw meterstanden, verbruik, uw factuur (eind- of jaarafrekening) en/of voorschotten? Neem dan contact op met uw energieleverancier.
RENDO Netwerken is en blijft het aanspreekpunt voor:

  • Onderhoud aan het netwerk bij u in de straat en in de buurt.
  • Schade, gebreken of onregelmatigheden aan uw aansluiting, de gas- en/of de elektriciteitsmeter of het netwerk.
  • Het tot stand brengen, onderhouden, wijzigen of uitbreiden van uw energieaansluiting.
  • Het afsluiten van de energietoevoer indien er geen energieleverancier actief is.
  • Technische vragen over uw aansluiting.

Meer informatie? Surf naar ConsuWijzer.