Afsluiten voorkomen
Als u geen energiecontract hebt, sluit N.V. RENDO u af van elektriciteit en/of gas. Wij doen dit nooit zonder bericht vooraf. U kunt een afsluiting voorkomen door een aantal zaken te regelen. Het meest belangrijk is, dat u ons belt op nummer 0522 – 85 68 83 zodra u een brief van ons over ‘einde levering’ ontvangt. Hiermee kunt u een mogelijke afsluiting voorkomen.
Wanneer sluiten wij een aansluiting af?
Om energie af te nemen, sluit u een energiecontract af bij een energieleverancier. Zodra u of uw energieleverancier het energiecontract wil beëindigen, dan geeft uw energieleverancier dat aan ons door. Dan ontvangen wij bericht hierover van het Centraal Aansluit Register (CAR). Vanaf dat moment wordt er een afsluitdossier aangemaakt. Zodra wij bericht hebben ontvangen, via het Centraal Aansluit Register (landelijk register), dat er een energieleverancier actief is, wordt het afsluitdossier gesloten. Doet u dit niet op tijd? Dan wordt de afsluitprocedure opgestart.
Bekijk ook onderstaande links:
Afsluiting van elektriciteit en gas (consuWijzer)
Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas (Overheid)
Zo voorkomt u afsluiting
In de meeste gevallen kunt u afsluiting voorkomen. Dit doet u op de volgende manier:
- Zorg dat u een energiecontract hebt. Neem zo spoedig mogelijk contact op met een energieleverancier en regel een geldig energiecontract.
- Bel met uw energieleverancier om uw energiecontract te regelen. U weet dan meteen hoe uw energieleverancier met verschillende zaken omgaat en voorkomt dat uw aanmelding vertraging oploopt. Bij aanmelding via internet heeft u slechts beperkte keuzes en weinig terugkoppeling.
- Afzien van wettelijke bedenktijd, horen we via het Centraal Aansluit Register wanneer u een energiecontract hebt geregeld. Dit duurt vaak 10 werkdagen. Dit heeft onder andere te maken met de wettelijke bedenktijd die uw energieleverancier u verplicht aan moet bieden. Wanneer u die bedenktijd gebruikt, duurt het minimaal 10 werkdagen voordat uw nieuwe energiecontract definitief ingaat. U kunt aangeven af te zien van deze bedenktijd om zo de ingang van uw energiecontract te bespoedigen. Geef dit specifiek aan en vraag uw energieleverancier de levering per direct te starten. Let op: door af te zien van de bedenktijd, verliest u het recht om zonder reden het contract op te zeggen.
Voorkom vertragingen
Het kan vaak lang duren voor N.V. RENDO uw contractgegevens doorkrijgt van uw energieleverancier. Dit kan komen door:
- Controle betalingsgedrag. Een leverancier heeft het recht om het betalingsgedrag van een nieuwe klant te controleren. Dit kan vertraging opleveren.
- Borg of vooruitbetaling. Een leverancier heeft het recht om een borg of een vooruitbetaling te eisen. Totdat deze betaling verricht is, gaat het nieuwe energiecontract niet in.
- Aanmeldings- of contractdatum. Vaak krijgt u direct bericht dat uw aanvraag ontvangen is. Dat is niet de ingangsdatum van het energiecontract, maar slechts een bevestiging van uw aanvraag.