Voorkom afsluiting van gas of stroom

Heeft u geen energiecontract?
Dan kan N.V. RENDO uw elektriciteit en/of gas afsluiten. Dat doen wij nooit zonder eerst een brief te sturen.

Wat kunt u doen om afsluiting te voorkomen?
Bel ons direct zodra u een brief van ons krijgt. Wij kijken dan samen met u naar een oplossing.
U bereikt ons op telefoonnummer 0522 – 85 68 83

Wanneer sluiten wij af?
Om energie te gebruiken, heeft u een energiecontract nodig. Dat contract sluit u af bij een energieleverancier. Als uw contract stopt, krijgen wij hiervan bericht via het Centraal Aansluit Register (CAR). Vanaf dat moment starten wij de afsluitprocedure.

Heeft u op tijd een nieuw energiecontract?
Dan zien wij dat in het CAR en stopt de procedure. Geen nieuw contract? Dan kunnen wij u afsluiten.

Wat kunt u zelf doen?

Regel op tijd een energiecontract. Neem zo snel mogelijk contact op met een energieleverancier en sluit een geldig contract af.
Bel liever dan aanmelden via internet. Bellen gaat sneller en voorkomt fouten. Online aanmelden kan langer duren of minder opties geven.

Belangrijk om te weten

Een aanmeldbevestiging is nog geen startdatum. Uw leverancier bevestigt de aanvraag, maar dat betekent niet dat het contract al is begonnen. U kunt afzien van de wettelijke bedenktijd. U heeft standaard 14 dagen bedenktijd. Wilt u sneller aangesloten worden? Vraag dan uw leverancier of u kunt afzien van deze bedenktijd.

LET OP: Als u dat doet, kunt u het contract niet meer zomaar annuleren.

Waarom duurt het soms langer?

In sommige situaties duurt het even voordat wij uw nieuwe contract zien. Bijvoorbeeld:

  • Uw aanmelding is bevestigd, maar de startdatum is nog niet begonnen.
  • Er is vertraging in de gegevensoverdracht naar het Centraal Aansluit Register.

Heeft u hulp nodig?
Bel ons gerust via 0522 – 85 68 83.
Wij helpen u graag verder.

Het Centraal Aansluit Register is leidend

Voldoet u aan alle voorwaarden en komen we toch afsluiten? Dan hebben wij geen bericht van uw leverancier ontvangen. Onze monteurs sluiten u namelijk alleen af als in het Centraal Aansluit Register geen energiecontract zien dat al is ingegaan. Annuleren van de werkzaamheden is niet meer mogelijk als de monteur bij u is voor het uitvoeren van de werkzaamheden.

Afsluitprocedure

Zodra de afsluitprocedure wordt gestart, ontvangt u altijd één of meer brieven van ons. Wij sturen een brief als:

  • uw energieleverancier aangeeft uw energiecontract te willen beëindigen;
  • uw energiecontract al beëindigd is door uw energieleverancier;
  • er op een adres geen energiecontract (meer) bekend is. Deze brief wordt niet altijd op uw naam verstuurd, maar kan gericht zijn aan ‘de bewoners van dit pand’. Dit komt voor als u een nieuwe woning betrekt. De vorige bewoner heeft zijn energiecontract beëindigd, terwijl u nog geen nieuw energiecontract heeft afgesloten.

Afsluiten: binnen of buiten?

Is het niet gelukt om op tijd een energiecontract te regelen? Dan sluiten wij u af. Als het kan, sluiten wij elektriciteit en gas altijd binnen af, in de meterkast. Dat is een stuk goedkoper dan buiten afsluiten. Kunnen we niet binnen afsluiten, dan zijn wij genoodzaakt dit buiten te doen. Dat laatste kost meer tijd en werk, onder andere door de graafwerkzaamheden die wij uit moeten voeren. Daardoor is buiten afsluiten een stuk duurder dan binnen afsluiten.

Extra kosten afsluiten gas

Voor een gasaansluiting geldt dat deze voor de veiligheid maximaal 12 maanden afgesloten mag blijven. Na deze periode kunt u kiezen voor heraansluiten of verwijderen. Als u geen keuze maakt, verwijderen wij de aansluiting. De kosten voor heraansluiten of verwijderen komen voor uw rekening. Raadpleeg hiervoor onze tarieven.